Publicatiedatum: 2 juli 2025

Waarom strategie vaak strandt tussen papier en praktijk

Het strategisch plan is klaar.
De doelen zijn scherp.
De intentie is goed.

En tóch… verandert er weinig.

De operatie draait gewoon door.
De teams blijven in de waan van de dag.
En het strategisch plan verdwijnt langzaam in een map op de server.

Herkenbaar?

Dan ben je niet de enige.

Veel bedrijven hebben geen gebrek aan plannen.
Ze hebben een gebrek aan realisatiekracht.

De kloof tussen denken en doen

Een sterke strategie betekent nog geen sterke uitvoering.
Sterker nog: daar gaat het vaak mis.

Wat zien wij in de praktijk?

  • Geen eigenaarschap: De strategie leeft bij het MT, maar niet bij de rest van de organisatie.
  • Geen doorvertaling: Doelen zijn te abstract, en worden niet vertaald naar concrete acties.
  • Te veel tegelijk: Er zijn 12 prioriteiten – en dus eigenlijk geen.
  • Gebrek aan begeleiding: Teams worden ‘geacht’ het op te pakken, maar missen richting of support.

Het gevolg?
Goede ideeën verdwijnen in de vergetelheid.
En na een paar maanden keert de organisatie terug naar ‘gewoon doorgaan’.

Strategie die wél werkt

Bij BusinessIQ geloven we niet in dikke rapporten.
We geloven in strategie die ademt in de organisatie.

Daarvoor hanteren we drie principes:

  1. Van plan naar praktijk – met mensen
    We betrekken de teams die het moeten uitvoeren al bij de vorming.
    Niet pas achteraf.
  2. Kleine stappen met groot effect
    Liever 1 helder doel met zichtbare voortgang dan 10 vage projecten.
  3. Hands-on begeleiding
    We laten het niet bij advies. We helpen implementeren, begeleiden, trainen én doorpakken.